Schimmelbelasting

Candida is een gist dat iedereen in het lichaam meedraagt. Het wordt in toom gehouden door vriendelijke bacteriën die het gebruiken als voedsel. Candida heeft echter de eigenschap dat het zich kan veranderen in een schimmel. Dit kan gebeuren wanneer de balans in de darmen verstoord wordt doordat vriendelijke bacteriën vernietigd worden door bijvoorbeeld:

• Langdurige stress-situaties
  • Langdurig antibiotica gebruik
  • Geraffineerde koolhydraten, alcohol, fast-food en kant-en-klaarproducten.
  • Anticonceptiepil
  • Synthetische cortisonpreparaten
  • Ander medicijngebruik
  • Zware metalenbelasting

Vanuit de darmen kan deze schimmel zich via het bloed naar andere delen van het lichaam verspreiden. Dit kan leiden tot een (chronische) Candida infectie.  Een Candida infectie is een  hardnekkig probleem dat verantwoordelijk kan zijn voor maanden tot zelfs jaren van chronische klachten

De eerste tekenen zijn vaak een opgeblazen gevoel, obstipatie, winderigheid, buikkrampen en anale jeuk.  In een later stadium breekt de Candida door de beschermende slijmlaag in de darmen en komt in het bloed terecht. Het reist nu door het lichaam en groeit uit tot een ware plaag die vele symptomen kan veroorzaken. De klachten kunnen een zeer verwarrend beeld geven waardoor het, ook voor de huisarts, vaak moeilijk is een juiste diagnose te stellen. Een Candida infectie is immers pas in een zeer laat stadium aantoonbaar in het bloed.

Bij een zware metalenbelasting geeft een candida bescherming aan het darmslijmvlies. Het zorgt ervoor dat de zware metaal niet de bloedbaan in kan komen. In dit geval is het dus gevaarlijk de candida te behandelen. Zodra men de zware metalenbelasting heeft aangepakt, verdwijnt de candida meestal vanzelf.

In de meeste gevallen is een combinatie van één of meer van de bovengenoemde factoren de boosdoener. Bekend is bijvoorbeeld dat mensen die een tekenbeetinfectie hebben opgelopen soms langdurige antibiotica kuren krijgen voorgeschreven  met alle gevolgen van dien voor de darmflora. Infecties door de gist Candida Albicans komen het meest voor bij mensen met een verzwakt immuunsysteem. Bij mensen met een sterk immuunsysteem worden gistinfecties voorkomen doordat de cellen van het immuunsysteem door het lichaam patrouilleren om de gisten op te sporen, te herkennen en te doden.

Bron: http://www.candida.nl

Terug naar Zware metalen belasting