Hersenvliesontsteking

Er bestaan twee soorten hersenvliesontsteking: bacteriële en virale meningitis. De virale vorm komt vaker voor dan de bacteriële, maar de bacteriële is gevaarlijker.

Virale meningitis wordt veroorzaakt door diverse virussen (ziekteverwekkers die veel kleiner zijn dan bacteriën) en is zelden levensbedreigend. Men is meestal minder ziek dan bij een bacteriële vorm, maar je kunt er wel sterk door verzwakken en het kan langdurige klachten als hoofdpijn en moeheid geven. Tegen virale hersenvliesontsteking helpen geen antibiotica, alleen rust.

De meest voorkomende symptomen van meningitis – zowel bacterieel als viraal – zijn de volgende, al of niet in combinatie met elkaar:

• hoge koorts;
  • hoofdpijn;
  • overgeven;
  • verwardheid of sufheid;
  • overgevoeligheid voor licht of geluid;
  • nekstijfheid (bij kin op de borst).

Nekstijfheid wordt ook wel nekkramp genoemd. Het ziektebeeld ontwikkelt zich meestal over een periode van 1 à 2 dagen.
Naast de bovengenoemde – algemene – symptomen kunnen zuigelingen ook andere symptomen vertonen:

• juist géén koorts;
  • juist géén nekstijfheid;
  • gezwollen fontanel;
  • apathische blik;
  • verlaagd bewustzijn;
  • erg ziek en grauw eruit zien;
  • voeding weigeren;
  • prikkelbaar;
  • huilerig;
  • kreunerig
  • luierpijn (bij het optillen van de beentjes als het kind plat op de rug ligt)
  • niet aangeraakt willen worden (denk aan verschonen).

Bron: http://www.ouders.nl/xmeningi.htm