Amoebiasis

Amoeben zijn kleine, eencellige parasieten die in de darmen leven. De officiële naam is Entamoeba histolytica. Amoebiasis kan over de hele wereld voorkomen, maar wordt in landen waar goede hygiëne heerst vrijwel niet gezien. Het is op zich geen tropische aandoening. Waar riolering is, goede watervoorziening en waar degenen die zich met voedselbereiding bezig houden, goede (hand) hygiëne toepassen, zal amoebiasis vrijwel niet voorkomen.

De amoeben bevinden zich in het begin van de dikke darm. Zij worden als “cyste” met de ontlasting uitgescheiden. Als deze cysten in voedsel of drinkwater terechtkomen en vervolgens door iemand worden ingeslikt, komen uit de cysten nieuwe amoeben vrij in het maag-darmkanaal. Daarna kan dan de ziekte “amoebiasis” ontstaan.

We spreken van een feaco-orale besmetting (feaces = ontlasting/ orale = mond). De amoeben in het darmkanaal kunnen het darmslijmvlies binnendringen en zweertjes veroorzaken. Hierdoor ontstaat amoeben dysenterie. De amoeben kunnen via het slijmvlies van de darm in de bloedbaan terecht komen en met het bloed naar de lever versleept worden waar ze een abces kunnen veroorzaken

Amoeben dysenterie is een langdurige ziekte zonder of met weinig koorts. Ze begint met vage buikklachten die geleidelijk toenemen waarbij de patiënt na enige tijd een aantal malen per dag, vaak 3 tot 5 keer, brijachtige ontlasting met bloed en slijm produceert en soms tot 10 maal per dag en nacht wat bloederig slijm. Heftige, plotselinge water dunne diarree zonder bloed, al dan niet met koorts, wijst dus niet op amoeben dysenterie.

Behandeling
De ziekte kan maanden voortduren, maar kan, wanneer de diagnose eenmaal gesteld is, met medicijnen regulier goed behandeld worden. Aanvullend kan met de VEGAtest onderzocht worden of energetische behandeling wenselijk is.

Enkele misverstanden over “amoeben”.
Ook bij doorgewinterde tropengangers bestaan veel misverstanden over ‘amoeben’. Sommigen noemen elke diarree dysenterie en elke dysenterie amoeben dysenterie. Velen denken dat zij, eenmaal besmet, nooit helemaal van hun amoeben af zullen komen en wijten soms na tientallen jaren ten onrechte al hun klachten nog aan een vroeger doorgemaakte amoeben infectie waarvan zij denken dat die nog steeds actief is. Dit is onjuist; door goede behandeling kan amoebiasis volledig genezen. Wel weten we dat na een doorgemaakte darminfectie, het “spastische darmsyndroom” kan ontstaan. Hoe vaak dit voorkomt na amoeben dysenterie is niet bekend.