Bloedvergiftiging

Infectie waarbij bacteriën zich in het bloed vermenigvuldigen

Bloedvergiftiging of sepsis is een mogelijk dodelijke aandoening, waarbij bacteriën zich snel vermenigvuldigen in de bloedbaan. Het is niet ongebruikelijk dat kleine aantallen bacteriën in het bloed terechtkomen via bijvoorbeeld een wondje in de huid. Meestal worden ze vernietigd door het immuunsysteem voordat ze symptomen kunnen veroorzaken. Wanneer echter grote aantallen bacteriën in het bloed komen vanuit een grote infectiehaard, zoals een nierbekkenontsteking, kan bloedvergiftiging ontstaan. Bloedvergiftiging kan optreden als complicatie van vrijwel elke ernstige infectieziekte. De infectie komt vaker voor bij mensen met verminderde weerstand.

De klachten bij bloedvergiftiging ontwikkelen zich abrupt en bestaan uit hoge koorts en koude rillingen. De bloeddruk kan gevaarlijk laag worden.

De symptomen van deze ernstige toestand zijn onder andere:

• duizeligheid, niet op benen kunnen staan;
  • koude bleke handen en voeten;
  • rusteloosheid en prikkelbaarheid;
  • snelle oppervlakkige ademhaling;
  • vaak ijlen en bewustzijnsverlies.

Bij sommige mensen nestelen de bacteriën zich op de hartkleppen, vooral als het hart door een ziekte beschadigd is; dit is een zeer ernstige aandoening (Bacteriële endocarditis). Soms leidt sepsis tot een tekort aan bloedplaatjes, de cellen die verantwoordelijk zijn voor bloedstolling (Trombocytopenie), waardoor de kans op oncontroleerbare bloedingen toeneemt.