Tandpasta met fluoride

Rond 1930 kwam in Amerika bij de staal- en aluminium industriel afvalstoffen vrij, de fluorverbindingen. Deze afvalstoffen veroorzaakten massale vissterfte, degeneratie van gewrichten bij koeien. Bij mensen veroorzaakte het hoofdpijn, buikpijn, huidklachten, pijn aan de ogen en algemene malaise. Bovendien kregen kinderen die water dronken met een hoog fluoridegehalte lelijke, bruinverkleurde tanden. De tanden van deze kinderen waren echter opvallend harder vergeleken met kinderen die water zonder fluor dronken. Dit feit heeft er toe geleid dat men besloot fluor als middel tegen gaatjes in te gaan zetten. In veel gevallen gebeurde dit door toevoeging van fluoride aan het drinkwater. Wetenschappers merkten echter al snel dat er ernstige gezondheidsklachten optraden bij de mensen die fluoride gebruikten. Door toenemende protesten kwam er geen algemene fluoridering in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Het gevaar van Fluor is dat het een kankerverwekkende stof blijkt te zijn dat zich ophoopt in vetreserves van het lichaam.

Fluoriden zijn sterke enzymremmers. Enzymen zijn levensnoodzakelijke stoffen die sturend optreden in bijna alle lichaamsprocessen. Fluoride kan ook effect hebben op het DNA waardoor er erfelijke afwijkingen en kanker kunnen ontstaan. Fluoride heeft effect op bacteriën en schimmels. Hierdoor kunnen schimmels met name in de darmen ongestoord hun gang gaan en ernstige darmklachten veroorzaken. Fluoride heeft effect op de prikkeloverdracht van zenuwcellen en de hersenen.

Fluor wordt regelmatig ingezet als middel tegen gaatjes in het gebit. Geheel onterecht. Gaatjes in het gebit is geen teken van fluoridegebrek. Meestal is het een gevolg van een mogelijke stofwisselingsstoring, slechte voeding en/of onvoldoende mondhygiëne. Om gaatjes te voorkomen kunnen we beter het consumeren van witmeelprodukten en geraffineerde suikers verminderen of zelfs stoppen. Dit zijn de belangrijkste voedingsbodems voor de bacteriën die cariës veroorzaken. Daarnaast is het op de juiste manier poetsen van de tanden een factor die de kans op cariës aanmerkelijk verlaagt. Het is ook bij het poetsen niet noodzakelijk om fluoridehoudende tandpasta’s te gebruiken. De methode van poetsen is van veel groter belang.

Er zijn verschillende fluoridevrije tandpasta’s verkrijgbaar, bijvoorbeeld van Weleda, Lavera en Urtekram, Bluem. Ook tandpasta’s zonder SLS.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Biologische Tandheelkunde.