Streptococcus

De streptococcus heamolyticus veroorzaakt een infectie van de huid en onderhuid, zoals wondroos of belroos. Het  kan in alle huidgebieden ontstaan, maar het treedt het meest op aan de benen, armen en het gezicht. De infectie kan ook optreden op plaatsen van grote, verse, operatielittekens.

Vaak is er sprake van een wondje of een andere beschadiging van de huid waardoor de bacteriën makkelijk in het weefsel kunnen komen. Dit kan een gewoon wondje zijn, maar bijvoorbeeld ook een (voet)schimmelinfectie of een splinter.
Wanneer er lokale stoornissen zijn in de circulatie van lymfevocht is er een vergroot risico op het ontwikkelen van wondroos. Deze stoornis kan bijvoorbeeld na operaties optreden.
De huid is fel rood, gezwollen, en warm. De aangedane huid is bovendien scherp afgegrensd van de normale huid. De patiënt krijgt binnen enkele uren koorts en kan rillingen ontwikkelen.

De streptococcus viridans is de veroorzaker van ontstekingen in de mond. Als ze in de bloedbaan komen kunnen ze een ontsteking veroorzaken van het hart, met name bij personen met beschadigde hartkleppen.

De primitieve vorm van een streptococ is de streptococcoid. Door behandeling van de oid-vorm houd je de bacterievorm over. Deze is herkenbaar voor het immuunsysteem en kan het lichaam, mits het immuunsysteem gezond is, prima verwijderen. De oid-vorm is niet gevoelig voor antibiotica. De bacterievorm die overblijft na het verwijderen van de oid-vorm wel.