Olie spoeling voor goede gezondheid

Olie spoeling of te wel Oil pulling is één van de oudste doe-het-zelftechnieken om je lichaam te ontgiften. En niet onbelangrijk: het is eenvoudig en spotgoedkoop.

Oorsprong
Het trekken van olie vindt zijn oorsprong in de Ayurveda, een oeroude Indische totaalgeneeswijze.  Dr.Med.F.Karach bracht de techniek van oil pulling weer terug onder de aandacht.

Wat is oil pulling
Bij Oil-Pulling trekt en duwt men olie tussen de tanden en door de gehele mondholte. Neem een soeplepel olie in de mond en begin de mond te spoelen met de olie. Spoel de olie gedurende vijftien tot twintig minuten door de hele mondholte, ook tussen de tanden door. Aanvankelijk voelt de olie als een stugge, gladde,  massa in je mond aan. Maar na een tijdje vermengt de olie zich met het speeksel en wordt steeds dunenr. Absoluut niet doorslikken want de olie vermengt zich met allerlei mondbacteriën.

Zo werkt oil pulling
Door de oliespoeling wordt de stofwisseling geactiveerd. Hierdoor zal het lichaam sneller en grondiger gifstoffen afvoeren die via de slijmvliezen in het speeksel belanden. Het speeksel vermengt zich met de olie. Na een kwartier tot twintig minuten deze oliebrij uitspugen.  Cellen, lymfeknopen en organen zijn dan ontgift.

oil pulling in 10 stappen

1. koop zonnebloem- of sesamolie. Liefst van biologische oorsprong en in een glazen fles.
  2. doe de oliespoeling altijd op de nuchtere maag.
  3. neem 1 soeplepel olie.
  4. kauw, duw, stuw, trek, zuig en beweeg de olie onophoudelijk in je mond en tussen de tanden.
  5. slik de olie niet in. Ze bevat een bom gifstoffen.
  6. hou dit vijftien tot twintig minuten vol.
  7. spuw de olie tenslotte uit in het toilet. Niet in de gootsteen omdat ze wemelt van bacteriën.
  8. hou de kleur van de uitgespuwde olie in de gaten. Is de kleur wit? Dan heb je lang genoeg gespoeld. Is ze nog geel? Dan moet je ofwel meer bewegingen maken met de olie of nog langer spoelen en trekken.
  9. spoel daarna je mond grondig schoon met lauw water waarin wat zeezout is opgelost. Je kan desgewenst bijkomend je tanden en tong poetsen.
  10. je mag tot driemaal daags aan oil pulling doen.

De resultaten van oil pulling
De resultaten van langdurig oil pulling zijn ronduit indrukwekkend.  In de eerste weken worden de tanden witter, komen loszittende tanden vaster te zitten en verdwijnen ontstekingen in de mond en bloedingen van het tandvlees. Na iets langere tijd zal je tong niet meer beslagen zijn. Indien het trekken van olie volgehouden wordt, kunnen, allemaal volgens dokter Karach, ondermeer volgende ziekten genezen: hoofdpijnen, tandpijn, paradentose, eczeem, allergieën, bronchitis, trombose, maagzweren en andere maagaandoeningen. Verder zorgt deze methode ervoor dat de darmen beter gaan functioneren. Longen, nieren, hart, lever en bloed worden gezonder. Het bloed stroomt beter en de energie neemt toe. Zenuwen worden sterker terwijl spieren en gewrichten minder pijn gaan doen en beweeglijker worden. De slaap wordt dieper en gezonder. Typische vrouwenkwalen verdwijnen.

Hoe lang volhouden?
De tijd die nodig is om duidelijke resultaten te bereiken varieert van persoon tot persoon. Acute kwalen kunnen binnen een week tot veertien dagen verdwijnen. Bij chronische kwalen moet je de behandeling maanden tot zelfs een jaar volhouden. Geef dus niet te snel op. Het is mogelijk dat de situatie eerst verergert alvorens te verbeteren. Wees in dat geval dapper en blijf doorgaan. Het betekent immers dat je lichaam in actie komt. Vergeet nooit dat de aanhouder wint. Vooral doen dus en geduldig afwachten wat er gebeurt. Wordt de conditie beter en/of verdwijnt de kwaal? Dan kan de frequentie van olietrekken verminded worden tot om de andere dag of twee keer per week.

Bron:www.hetblad.be

On Key